The Explanation of Hadith Jibril about Iman - شرح حديث جبريل عن الإيمان - Page 3
Article Index
There are also the “Hafadhah”, they are angels whom Allah ta^ala has assigned to protect the human being; without them, the jinn would haven thrown the children of Adam around as people normally throw the ball. Allah said in surah al-Infitar, Verses10- 11:
﴿وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ، كِرَامًا كَاتِبِينَ﴾
The verse means: “But verily over you are appointed angels to protect you, kind and honorable, writing down your deeds.”
ثُمَّ هُنَّاكَ مَلاَئِكَةٌ وَظيفَتُهُمْ سُؤالُ النَّاسِ في القُبُورِ مُنكَرٍ وَنَكير مَنظَرُهُم مُخيف أسوَد وأزرق يأتون الأموات يَخرِقَانِ القَبْرَ بأنيابِهِمْ إِنْ كَانَ مُؤمِنًا مع شِدةِ مَنظَرِهِمْ اللهُ يُثَبِتُ قَلبَهُ. لا يجوز الاستهزاءُ بهم؛ الاستهزاءُ بِهِمْ وَبِغَيرِهِم من الملائكةِ كُفرٌ والعياذُ بِاللهِ.
ومن الملائكة من يكتب حسنات وسيئات العباد، فالملك رقيب مأمور بكتابة الحسنات والملك عتيدٌ مأمور بكتابة السيئات، وهؤلاء الملائكة ليسوا على الأكتاف كما شاع بين الناس.
Also there are the angels, whose task is to question people in the graves, Munkar and Nakir, they have a scary image, dark navy in color, they come to the dead person in his grave and question him; they crack open the graves with their canines. Allah would make the heart of the believer firm despite of their strikingly frightening image.
It is not permissible to mock them and to mock the other angels, for this is blasphemy; we seek refuge with Allah from that.
There are also angels who record the good deeds and the bad deeds of the slaves. Raqib is the one who records the good deeds, and ^Atid is the angel who records the bad deeds. They are not on one’s shoulders as some people say.
كذلك هناك ملائكة الله خصصهم لحمل السلام إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، هؤلاء يوصلون السلام بالإسم مهما كَثُرَ المُسلِمونَ هذا لَيسَ بِعزيزٍ على الله، إِيصالُ سلامهم إِلى النبيِّ صلى اللهُ عليه وسلم هذا فيه تَحريضٌ للإكثارِ من السلامِ على رسولِ الله.
There are also angels who are in charge of delivering the salam (salutations) to the Messenger of Allah in his grave of the one not present at the grave of the Prophet who says salams to him. No matter how many Muslims say salam to him, it is not a difficult matter for Allah to make the salam delivered to the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam. This is an encouragement to say lots of salam to the Messenger of Allah.
وهناك سبعون ألفَ مَلَكٍ ينزلون كل يومٍ على حجرة النبي عليه الصلاة والسلامُ.
ثُمَّ الملائكة منهم من يعينون العباد كما جاء في الحديث الَّذي أَخرَجَهُ الحافظ ابن حجر في الأمالي عن ابن عباس رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "إن لله ملائكة سوى الحفظة سيّاحين في الفلاة يكتبون ما يسقط من ورق الشجر فإذا أصاب أحدكم عرجة في فلاة فلينادِ يا عباد الله أعينوا" قد يتشكلون للعبدِ ويعينوه على ما هو فيهِ.
الله تعالى يُسْمِعُ هؤلاء الملائكة الذين وكّلوا بأن يكتبوا ما يسقط من ورق الشجر في البرية نداء هذا الشخص لو كان على مسافة بعيدة منهم ، فهذا الحديث فيه دِلالة واضحة على جواز الاستغاثة بغير الله لأن فيه أن النبي صلى الله عليه وسلم علمنا أن نقول إذا أصاب أحدنا مشكلة في فلاة من الأرض أي برية "يا عباد الله أعينوا" فإن هذا ينفعه بإذن الله تعالى.
There are also 70,000 angels who descend every day to the chamber of the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam. There are also the angels who help the slaves as in the hadith which was related by Hafidh Ibn Hajar in “al-Amali” from the route of Ibn ^Abbas that the Prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam, said:
"إن لله ملائكة سوى الحفظة سيّاحين في الفلاة يكتبون ما يسقط من ورق الشجر فإذا أصاب أحدكم عرجة في فلاة فلينادِ يا عباد الله أعينوا"
It means: “Allah has angels, other than the Hafadhah (angels who record one’s deeds) who roam (on Earth) writing what falls of tree leaves. If any of you fell in a calamity in a desert let him call: O slaves of Allah help.”
Allah ta^ala makes these angels, who are assigned to write what falls of tree leaves, hear the call of the person even if he was in a far distance away from them. This hadith is a clear evidence that it is permissible for one to ask help by other than Allah, because this hadith states that the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam taught us to say: “O slaves of Allah help.” For this would help the person by the Will of Allah.
وهناك ملائكة موكّلون بزيارة المؤمنين الصالحين لينفحوهم بنفحات خير؛ كان رجلّ من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يسمّى "العرباض بن سارية" كبر سنه بعد وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم فصار يشعر بضعف وانحطاط في جسمه فكان يتمنى الموت فيقول: "اللهم إنه كبر سني ورقَّ عظمي فاقبضني إليك غير مفتون". فبينا هو ذات يوم في مسجد دمشق رأى شابًا جميل الشكل يلبس ثوبًا أخضر على ثوب أخضر فقال له: لا تقل هكذا، قال له: ماذا أقول؟ قال: قل "اللَّهُمَّ حسِّن العمل وبلِِّغ الأجل" فقال: جزاك الله خيرًا، يا ابن أخي من أنت (هو ظنه من البشر) فقال: أنا "رتائيل" الذي يسُلُّ الحزن من صدور المؤمنين.
فهذا الملك الذي ظهر للعرباض بن سارية صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم بهذا الشكل البشري من ملائكة الرحمة الذين هم مأمورون بأن يدوروا في الأرض لزيارة المؤمنين الصالحين ليفرجوا كربًا أو يعلموا فائدة دينية أو ينشطوهم على طاعة الله. هذا من جملتهم ويقال لهم ملائكة الرحمة.
There are angels who are assigned to visit the righteous believers to give them beneficences of goodness. There was a companion of the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam, his name was al-^Irbad Ibn Saryah, he got older after the death of the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam. He started to feel weakness in his body and wished to die, he said one day: “O Allah I got older and my bones became fragile (weaker), so take my soul and make me die clear of the temptations.”
One day while he was in the mosque of Damascus, he saw a young man who had a green dress on, which he wore on top of another green dress that young man said to him: “Do not say that”. He said to him: “What shall I say?” He said: “Say: O Allah guide me to the good deeds until I die.” He said to him: “May Allah reward you; who are you, O the son of my brother <he thought that he was a human>.” He said: “I am Rata’il, the angel in charge of relieving sadness of the believers.”
So that angel who appeared to al-^Irbad Ibn Saryah in that human shape is among the Angels of Mercy, who roam the earth to visit the righteous believers to relieve their stress, or to teach them a beneficial knowledge; or to energize them to obey Allah. That angel was one of them, and they are called the Angels of Mercy.
كما أَنَّهُ يَجبُ تَحذيرُ النَّاسِ أَنَّهُ لا يَجوزُ الاستهزاءُ بِمَلَكِ المَوتِ عَزرائيل بعضهم يَسِبُونَهُ وبعضهم يقولونَ: "جاءَ ليَقْبِضَ روح فلان فضَيَّعَ العُنوان" وهذا كُفرٌ والعياذُ بالله، قَالَ اللهُ تَعَالى: ﴿لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَلاَ يَسْتَئْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ﴾ سورة يونس / 49.
مَنْ سَبَّ واحدٌ من الملائكةِ أو استخف به فليس بمؤمن عند الله.
Also, we must warn people against mocking the Angel of Death ^Azra’il, for some would cuss him, and others say: He came to take the soul of so and so; however, he lost his address. This is blasphemy and we seek refuge with Allah from that. Allah ta^ala mentioned in Verse 40 of Surat Yunus that every nation has an appointed time of death, and every self would die at the exact moment that Allah willed for it to die, not an hour late, and not an hour earlier.
The one who cusses one single angel or mocks him is not a believer.
كذلك واجِبٌ التحذيرُ وَتَعليمُ النَّاسِ أنَّهُم لا يَعصونَ اللهَ، فالشيطان قد يأتي لإنسانٍ وَيَقولُ لَهُ أنا مِنَ المِلائكَةِ من السماء السادسة مثلاً، فإن عَمِلَ الشيطان عملاً حرامًا واعتقد الشخصُ أن هذا الشيطان هو مَلَكًا فقد كفر.
الإنسانُ عَليهِ أن يتعلمَ صفاتُ الملائكَةِ إن لم يعرف ذلك يهلك، الشيخُ عبد الله قالَ في بِلاَدِ الحَبَشَةِ كَان هُنَاكَ شَخصٌ يَجْمَعُ الناس عنده يقول: أنا تأتي لعندي الملائكة. صاروا يسمعون صوتًا من بعيد، يسألُ ثُمَّ يُجابُ من بعيد. ذَهَبَ شَخصٌ مِن أَهلِ العِلمِ قَالَ: أنا أُريدُ أَن أُكَلِمَهُ. قَالَ: مَنْ أنت؟ قَالَ بَيتٌ من الشعر عن الملائكة. سأله عن صفات الملائكة ثُمَّ قال له: ما اسمُكَ، قال: فلانٌ ابن فلان. قال له: كذبت يا عَدوَ الله. فانقطع وَلَم يَظهر ثانيةً. نعم فالملائكة ليس لهم أبٌ ولا أُمٌّ.
Also it is an obligation to warn people and to teach them that the angels do not disobey Allah, because the devil might come to a person and say: I am an angel from the sixth heaven (for example), and then the devil would do something unlawful and that person would believe that this devil is an angel and he would blaspheme for that.
The person must learn the attributes of the angels. If he does not learn that, he would fall in perdition. Shaykh ^Abdullah said that there was in Abyssinia (al-Habashhah) a man who used to gather people at his place and he used to tell them: The angels come to me and visit me. The people started to hear a voice coming from far away that would ask a question and would be answered from a distance. A man from the people of Knowledge went to him and said to him: I want to talk to that one. He said to the one whose voice was heard by people: Who are you? He answered him with a verse of poetry about the angels, he then asked him about the attributes of the angels and then he asked him: What is your name? To that he answered: So and so the son of so and so. The knowledgeable man said to him: You are a liar, o enemy of Allah. He then quit doing that and did not appear again. That knowledgeable man said that to him because the angels do not have a father or a mother.
ثُمَّ الملائكة تحب الهبوط إِلى مجالس العلم، اللهُ تعالى يأمرهم بالهبوط إِلى مجالس العلم يحفونها بالرحمة ويستغفرون للجالسين لذلك الشخص الذي يذهب مرات كثيرة يشعر بتغيير. قال اللهُ تعالى ﴿هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلآئِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا﴾ سورة الأحزاب / 43.
ففي حضور مجالس العلم بَرَكَةً لاَ يُعرَفُ قَدرُها إِلا يَومَ القِيامَةِ فلا تُفَوِتوا هذا الخيرَ إِخوةَ الإيمان فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لا يَشبَعُ مُؤمِنٌ مِنْ خَيرٍ يَسْمَعُه حتى يكون منتهاهُ الجَنَّةَ"، النَّاس اليوم حال أكثرهم أنَّهُم لاَ يَشبَعونَ مِنَ الدُنيا.
الإِنسانُ مِنا يَعيشُ فترةً من الزَمَنِ لا يَعرِفُ قد تَكونُ قصيرةً أو طويلَةً عندما تنتهي تَظْهَرُ لَهُ الملائكة عندما يحتضر، إِمَّا يقولوا لَهُ: أبشِر برحمةِ الله، فلا يكون له أسعَدُ شئٌ على قَلبِهِ مِنهُ؛ وإِمَّا أن يَقولوا لَهُ: أبشِر بِسَخَطِ اللهِ، فَلا يَكونُ شيئًا أَتعَسُ عَلى نَفسِهِ مِنهُ. فلينصَرِفْ الوَاحِدُ منا لتعليم الخير.