Sunday, 01 December 2024
A+ R A-

The Explanation of Hadith Jibril about Iman - شرح حديث جبريل عن الإيمان

Article Index

الحَمْدُ للهِ ربِّ العالمينَ لهُ النِّعمةُ وله الفضلُ ولهُ الثَّناءُ الحسن صلواتُ اللهِ البَرِّ الرحيمِ والملائِكةِ المُقرَّبينَ على سيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أشرفِ المرسلينَ وحبيبِ ربِّ العالمينَ وعلى جميعِ إخوانِهِ منَ النَّبييّنَ والمُرسلينَ وءالِ كُلٍّ والصَّالحينَ وسلامُ اللهِ عليهِمْ أجمعينَ.

أمّا بعدُ، فقد وَرَدَ في الحديثِ عن النبيِّ عَلَيهِ الصلاةُ والسلام: "من أتى مسجدًا وكان هَمُهُ أن يَتَعَلَمَ أو يُعَلِمَ خيرًا كَانَ لَهُ أجرُ حَجٍ وَعُمرَةٍ تَامين".

هذا الأمرُ يُعطيهِ اللهُ لمن قصد موضعًا نيتُهُ أن يتعلم الخير أو يُعَلِمَ الخير، والعلمُ، علم الدينِ واسعٌ جدًا إنما أهم الأمورِ تعلمًا وتعليمًا هو الاعتناء بعقيدةِ أهلُ السُنَّةِ والجماعةِ وهو عند الله مهمًا جدًا، لذلك قال العلماءُ يجب على الإنسانِ أن يتعلم الواجبات من علم الدِّينِ ويجب عليه أن يعلمها لغيره.

Praise be to Allah the Lord of the worlds, to Him belongs the Everlastingness and the befitting attributes. May Allah increase the honor and raise the rank of our Great Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam and protect his Muslim nation from that which he fears for it.

Thereafter, it was reported in the hadith of the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam that he said:

"من أتى مسجدًا وكان هَمُهُ أن يَتَعَلَمَ أو يُعَلِمَ خيرًا كَانَ لَهُ أجرُ حَجٍ وَعُمرَةٍ تَامين"

It means: “The one who comes to a mosque and his concern is to learn or teach the goodness of the Religion, would earn a reward similar to the reward of performing a complete Hajj (Pilgrimage) and ^Umrah.”

This reward is given to the one who goes to a place with the intention to teach or learn the goodness of the Religion. The Knowledge of the Religion is very vast and the most important matter, whether to learn or teach, is to take good care of the Creed of Ahlus-Sunnah wal Jama^ah. This Knowledge is very important to Allah and that is why the scholars said it is obligatory on the person to learn the obligatory matters of the Religion and to teach them to others.

ورد في الحديث المعروف بحديث جبريل أن الرسول كان مع أصحابه فدخل عليهم واحدٌ شَدِيدُ بَياضِ الثِّيَابِ شَدِيدُ سَوادِ الشَّعَرِ ولا يظهر عليه هيئة المسافر. من جملة ما سأل جبريل النبي قال: "فأخْبِرني عَن الإيمَانِ". قَالَ: "أَنْ تُؤْمِنَ باللهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ واليَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بالقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ" رواه مسلم.

It was mentioned in the hadith, which is known as the hadith of Jibril, that while the Prophet was with his Companions, a man came and joined their session. His clothes were so white and his hair was extremely black and did not have the appearance of a traveling person.

In fact that was Jibril, who came in the shape of a man to teach the Companions the matters of the Religion. Among the things which Jibril asked the Prophet was: “Tell me about 'Iman (Belief).”

The Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam said:

"أَنْ تُؤْمِنَ باللهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ واليَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بالقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ"

It should be: It means: “To believe in Allah, His Angels, His Revealed Books, His Messengers, the Last Day, and to believe in Destining (Qadar), whether the destined is good or evil.” Narrated by Muslim.

أَمَّا قوله عليه الصلاة والسلامُ: "أَنْ تُؤْمِنَ باللهِ": معنى كلمة الإيمان لُغَةً التصديقُ، وشرعًا تصديقٌ مخصوص، وهو التصديقُ بِمَا جَاءَ بِهِ النبيُّ صلى اللهُ عَليهِ وَسَلَم. إذًا الإيمانُ التصديقُ أن تُؤمِنَ باللهِ يعني أن تُصَدِق بوجودِ اللهِ أنَهُ مُوجودٌ قبلَ الموجوداتِ، موجودٌ لا يُشبِهُ الموجودات.

As for his saying: “To believe in Allah”, literally the meaning of the word “'Iman (Belief)” is to believe, and Religiously it means a specific belief which is to believe in all what the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam came with. So 'Iman means to believe in Allah, it means to believe in the Existence of Allah, to believe that He existed before the creations and that He does not resemble the creations.

فانظر كيف بدأ النبي عليه الصلاة والسلام بالإجابة لما سأله جبريل عن أهم أمور الإيمان، كيف رتب الجواب عن مسائل الإيمان المهمة. قال أولاً: "أَنْ تُؤْمِنَ باللهِ"، لأن هذا هو أساس وأصل الإيمان وهو الإيمان بالله، الإيمان بأنَهُ مُوجودٌ وأنه لا يجري عليه زمان، موجودٌ بلا مكان لا يحتاج إلى المكان كسائر المخلوقات. واللهُ تعالى ليس جسمًا وليس له أعضاء، هو واحدٌ لا إله سواه لا شريك له وليس له أجزاء أو فروع. والإيمان بالله أيضًا يتضمن أنه موجودٌ بلا بداية فلم يكن أبدًا هناك زمان لم يكن الله به موجودًا ثم وجد. والله تعالى لا يلحقه فناء بل هو خالق الأشياء كلها بقدرته وعلمه وإرادته، لا يحتاجُ إلى أحَدٍ من خلقه ولا يشبه شيئًا من خلقه، متصفٌ بالسمع والبصر يرى المبصرات بلا حدقه أو ضوء أو ءالة أُخرى، ويسمع المسموعات من غير أُذُنٍ أو ءالَةٍ أُخرى.

In the response to Angel Jibril’s question about the most important aspects of belief, notice how Prophet Muhammad replied, in order of priority, about the most important matters of the belief. He said the belief is (first) to believe in Allah, because this is the basis of the belief. To believe in Allah includes believing that Allah exists and that His Existence is without time and without place; unlike the existence of the created things, He does not need a place. Allah is not a body and does not have body parts. He is One and there is no God except Allah. He does not have a partner, parts or branches.

The belief in Allah includes believing that He is eternal; there was never a time when Allah did not exist and then He came into existence. He is everlasting; there will never be a time when He will cease to exist. Rather, Allah is the Creator of everything. He created everything by His Power, Knowledge, and Will. He does not need any of His creations, nor does He resemble any of His creations. Allah is attributed with Sight and Hearing; He sees and hears all seeable things without a pupil or light or any other instrument; He hears all hearable things without an ear or any other instrument.

الإيمان الصحيح يتضمن الإيمان بكل هذه الأمور، فمن ءامن بالله يؤمن بأن الله هو خالق كل شئ، هو المالك الحقيقي للأشياء كلها وأنه يستحق العباده والطاعة. فمن ءامن بأن الله يستحق العبادة والطاعه فعليه أن يعرف كيف يعبده وكيف يطيعه. فالله تفضلاً منه ورحمة أرسل رسلاً ليبلغوا الناس ويدعوهم لعبادته ويعلموهم كيف يعبدونه وكيف يطيعونه، فمن ءامن بالله يؤمن برسله وبالوحي المنزل على الأنبياء.

The proper belief in Allah includes believing in all these matters. The one who believes in Allah believes that Allah is the Creator of everything and the True Owner of everything, and that He deserves to be worshipped, and that He deserves to be obeyed.

The one who believes that Allah deserves to be worshipped and to be obeyed needs to know how to worship Him and how to obey Him. Allah, by His great Generosity and Mercy, sent prophets to call people to worship Him and to believe in Him and to teach them how to worship Him and how to obey Him.

The one who believes in Allah, believes in His Messengers and the Revelation revealed to the prophets.

الاعتقَادُ الصَحيحُ هو أساسُ الأعمالِ هُوَ رَأسُمَالِ المُسْلِمِ، بدونِ الإيمانِ لا تُقبَلُ أعمالُ الإنسان؛ المؤمن لو عَمِلَ ذَرَةً مِنْ عَمَلٍ وكانت موافقة للشرع تُقبَلُ عِندَ اللهِ تعالى.

The True Belief is the basis of the deeds and it is the foundation for the Muslim. Without the belief, the deeds of the person are not accepted. If the believer does as much as a speck of a good deed, which complies with the Religion, it will be accepted by Allah the Exalted.

أَمَّا قوله عليه الصلاة والسلامُ: "وَمَلاَئِكَتِهِ": معناهُ الاعتقادُ بِأَنَّ الملائِكَةَ عِبَادُ اللهِ خَلَقَهُم اللهُ مِن نور من النورُ الصافي، الجِنُّ خُلِقوا من نار والبَشَرُ خُلِقوا من تُرَاب. الملائِكَةُ اللهُ جَعَلَ مَسكَنُهُمْ السموات، هَذِهِ السَموات الضخمةُ التي الأرضُ بالنِسبَةِ إِلَيها كلا شئ اللهُ جَعَلَهَا مسكنًا للملائكَةِ. حتى أَنَّ النبيَّ عَليهِ الصلاَةُ والسلام وَصَفَ السماءَ أطتِ السماءُ، الأطيطُ إذا الشئ حُمِّلَ أَكْثَرُ مِمَّا يَحتَمِلْ. معناها أنََّّّّّ السماءَ امتلأت وَحُقَّ لها أن تمتلأ. ثُمَّ قَالَ عليهِ الصلاةُ والسلام: "ما في السماء مَوضِعُ أربع أصابع إلا وفيها مَلَكٌ قائِمٌ أو ساجِدٌ أو راكِع".

ثُمَّ هؤلاء الملائكة الكرام واجبٌ على المسلمِ أَن يَعتقِدَ أنهم لا يعصون الله، قال اللهُ تعالى:

﴿لاَّ يَعصُونَ اللهَ مَآ أَمَرَهُم وَيَفعَلُونَ مَا يُؤمَروُنَ﴾

معناهُ أنهم في الطاعة منذ خلقهم الله تعالى.

The saying of the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam: “In His Angels” means to believe in the Angels that they are slaves of Allah, whom Allah created from pure light; the jinn were created from fire and the humans were created from soil. Allah ta^ala made the skies the dwelling places of the angels; these huge skies to which the earth is compared as nothing, Allah made them the dwelling places of the angels. The Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam described the sky with producing the squeaking noise of carrying a heavy load reflecting that it is full of angels . Thereafter, the Prophet said:

"ما في السماء مَوضِعُ أربع أصابع إلا وفيها مَلَكٌ قائِمٌ أو ساجِدٌ أو راكِع"

It means: “There is no distance (space) greater than four fingers in the sky where there is not an angel standing or bowing (making ruku^), or prostrating (making sujud).”

Search our site

Listen to the Qur'an

Click

How to Become a Muslim

One becomes a Muslim by believing in the Two Testifications of Faith (referred to in Arabic as ash-Shahadatan) and uttering them with the intention of leaving out blasphemy.

I bear witness that no one deserves to be worshiped except Allah and I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah
Listen by clicking here

A.I.C.P. The Voice of Moderation